CALB L173F280A LiFePO4 3,2V akkukenno, Grade B
Huom: Jokaisen kennon kapasiteetti mitattu yli 300 Ah!
Hurjat 9000 sykliä kestoikää!
Valtavan, yli 300 Ah kapasiteetin ja mielettömän määrän lataussykeljä tarjoava 3,2V laatukenno. 280Ah 3,2V prismaattinen (laatikon muotoinen) LiFePO4-akkukenno. 9000 lataussykliä kestävä laatukenno esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmän akun tekemiseen. Yhteen kennoon varastoit liki kilowattitunnin verran sähköä!
Mukana toimitetaan virtakiskot akkukennojen yhteenkytkemiseksi (voidaan kytkeä sarjaan ja rinnan) ja ruuvit/mutterit kiskojen kiinnittämiseen. Virtakiskoja käyttämällä erikokoisten akkujen tekeminen on huomattavan helppoa ja vaivatonta. Myös tilankäytöllisesti tällainen kuutiomallinen “laatikko” on sylinterinmuotoisia pikkukennoja kätevämpi, kun se ei tuhlaa yhtään tilaa. Akussa on erinomainen energiatiheys LiFePO4-akuksi, n. 170 Wh/kg (350Wh/l)
280Ah kapasiteetilla yksi akkukenno varastoi 896 Wh (wattituntia) sähköenergiaa. Näistä yksilöistä on tosiaan mitattu n. 10% suuremmat kapasiteetit, joten todellinen kapasiteetti on hyvin lähellä 1 kWh. 12,8V akku n4ljällä kennolla tarkoittaa siis n. 4 kWh akkua ja 8 kennoa sarjassa (25,6V akku) vastaavasti 8 kWh. Toki valmistaja lupaa 9000 lataussykliä jännitevälillä 2,8V … 3,55V (eikä esim. 2,5V…3,65V), joten ihan täyttä kapasiteettia ei tuolla jännitevälillä saada, vaan oltaneen lähempänä 280Ah todellista lukemaa.
LiFePO4-akkukemia on huomattavan turvallista. Akut eivät syty palamaan tai räjähtele. Hurja oikosulkuvirta sen sijaan kannattaa pitää mielessä akkuja käsitellessä. Satojen, jopa yli 1000 ampeerin oikosulkuvirta sulattaa vaikka jakoavaimen! Tärkeintä on käyttää akkuja oikein siitä syystä, etteivät ne tuhoudu käyttökelvottomiksi. LiFePO4-akun saa varmimmin pilalle, kun purkaa sen liian tyhjäksi ja seisottaa sitä tyhjänä pitkän ajan. Akkua ei myöskään saa yliladata, vaan jännitealueesta 2,5V – 3,65 on pidettävä kiinni! Ja enemmän lataussyklejä saadaan kaventamalla jännitealuetta (esim. tämän akkukennon tapauksessa 9000 sykliä välillä 2,8V…3,55V).
Akkuja ei saa ladata, jos niiden lämpötila on alle 0C. Eli talvisin akkujen on oltava lämmitetyssä tilassa tai akuille on järjestettävä valvottu lämmitys pakkasen aikaan ulkokäytössä.
Varmimmin akun oikeanlaisesta latauksesta ja purusta huolehtii laadukas akunhallintapiiri, BMS (battery management system). Se huolehtii akun yksittäisten kennoryhmien (rinnankytketyt, samassa jännitteessä olevat kennot) jännitteistä, pyrkien tasapainottamaan eri jännitteiset kennoryhmät keskenään samaan jännitteeseen. Tietysti BMS rajoittaa myös akun kokonaisvirran ja -jännitteen sallitulle alueelle. Yleensä BMS balansoi kennoryhmät latauksessa, latauksen loppuvaiheessa. Jos laturi jostain syystä yrittäisi ladata liian korkealla jänniteellä, BMS katkaisee latauksen raja-arvon ylittyessä. BMS katkaisee myös purun, kun yhdenkin akkukennon (kennoryhmän) jännite menee alle alarajan (2,5V). Lisäksi BMS suojaa oikosululta ja ylisuurilta lataus- ja purkuvirroilta (toki tällaisiin järeisiin akkusähköjärjestelmiin laitetaan myös sulakkeet, jotka varmemmin katkaisevat ylikuormitus- ja oikosulkutilanteissa)
Akkujen oikeanlainen käyttö myös pidentää niiden elinikää eli antaa niille enemmän lataussyklejä. Jotta akkukennolle saataisiin ne luvatut monta tuhatta lataus-purkusykliä, on turvallisinta jättää purkamatta kennoa edes 2,5V tasoon vaan pitää mieluummin alarajana vähintään 2,8V, jopa 3,0V. LiFePO4 akun jännite pysyy lähes loppuun saakka suht korkealla, yli 3V tasolla ja vasta aivan akun tyhjetessä jännite nopeasti laskee alle 3V ja siitä alaspäin. Toki purkujännite riippuu voimakkaasti myös purkuvirrasta. Valmistaja suosittelee, että akkua ei purettaisi alle 10% varauksen. Kuvista löydät akun purkukäyrät eri virroilla ja eri lämpötilassa! Jos akkukenno seisoo pitkiä aikoja käyttämättömänä, se kannattaa varastoida 30-50% varaustasossa. Huom: Tuote ei sisällä BMS-piiriä eikä minkäänlaista akunhallintapiiriä tai elektroniikkaa. Sellaisen hankkiminen on asiakkaan omalla vastuulla!
Tuote sisältää:
- 1 kpl CALB L173F280A 3,2V 280Ah “Grade B” LiFePO4 akkukenno
- Yhdyskiskot akkujen sähköiseen rinnan- ja sarjaankytkentään
- Mutterit kiskojen kiinnitykseen
Tekniset tiedot:
- Malli CALB L173F280A
- Nimellinen kapasiteetti 280Ah
- Mitattu kapasitetti yli 300Ah (yksilölliset mittaukset joka kennolle 11/2022 tehty!)
- Nimellisjännite 3,2V
- sisäinen impedanssi ≤0,25mΩ
- Suurin latausjännite 3,65 V
- Suositeltu max. lataus 3,55V @ 9000 cycles
- Alin purkujännite (Cutoff voltage) 2,5V
- Suositeltu alin purku 2,8V @ 9000 cycles
- Suurin sallittu lataus- ja purkuvirta: 280A (1C)
- Suositeltu maksimi purku/lataus 140A @ 9000 cycles
- Sallittu kennolämpötila latauksessa: 0°C … 55°C
- Sallittu kennolämpötila purussa: -20°C … 55°C
- Varastointilämpötila:
- 1 kk -20°C … 45°C
- 12 kk 0°C … 35°C
- Massa (paino) 5,45 kg
- Ulkomitat:
- Leveys 173,7 ± 0.5mm
- Paksuus 72 ± 0.7mm (30-40% varaustasolla)
- Korkeus 207,5 ± 0.5mm (204,6 ± 0.5mm ilman napoja)
- Napojen etäisyys 123 ± 0.3mm
- Itsepurkautuminen ≤3% kuukaudessa
- Käytössä kennojen pullistuminen on estettävä mekaanisesti 300 kg kestävällä rakenteella niin, että akkukennon alumiinikuori ei pääse turpoamaan/elämään. Pitkäaikainen kuoren eläminen rapauttaa kennoa normaalia nopeammin eikä luvattua elinikää välttämättä saavuteta. Tässä yksi malli miten sen voin tehdä: https://www.youtube.com/watch?v=Cw-5KcKCKzM
- Suojaelektroniikka: Ei ole! Älä missään nimessä oikosulje akkukennoa!
VAROITUKSET
- Akkua ladattaessa ja purettaessa on mitattava jännitettä, virtaa ja lämpötilaa
- Pidä akku poissa kuumista paikoista, tulesta, vahvoista hapoista ja emäksistä sekä muista korroosiota aiheuttavista ympäristöistä
- Älä oikosulje tai kytke akkua niin että napaisuus menee väärin päin
- Älä kytke sekaisin erikokoisia ja eri valmistajien akkukennoja
- Älä vaihingoita akkukennoa mekaanisesti – Kiellettyjä toimenpiteitä ovat mm. puodottaminen, iskeminen, lävistäminen tai purkaminen.
- Kun akkua ei käytetää pitkään aikaan, pidä varaus 30-50% tasolla, varastoi viileässä ja kuivassa paikassa.
- Käytä sähköä eristäviä kumihansikkaita, kun käsittelet akkukennoa.
- Lopeta akun käyttö välittömästi kun havaitset siinä elektrolyytin vuotoa, savua tai mekaanisen vaurion. Ota yhteys jälleenmyyjään!
Tuotteesta ei ole vielä arviointeja.