Catl CB310 280Ah LiFePO4 3,2V akkukenno, Grade B
Suuren kapasiteetin, pitkäikäinen LiFePO4-akkukenno esim. aurinkosähköjärjestelmään!
Reilun kokoinen 280Ah 3,2V prismaattinen (laatikon muotoinen) LiFePO4-akkukenno. Tuhansia latauskertoja kestävä laatukenno esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmän akun tekemiseen. Yhteen kennoon varastoit lähes kilowattitunnin verran sähköä!
Mukana toimitetaan virtakiskot akkukennojen yhteenkytkemiseksi (voidaan kytkeä sarjaan ja rinnan) ja ruuvit/mutterit kiskojen kiinnittämiseen. Virtakiskoja käyttämällä erikokoisten akkujen tekeminen on huomattavan helppoa ja vaivatonta. Myös tilankäytöllisesti tällainen kuutiomallinen “laatikko” on sylinterinmuotoisia pikkukennoja kätevämpi, kun se ei tuhlaa yhtään tilaa. Akussa on erinomainen energiatiheys LiFePO4-akuksi, n. 170 Wh/kg (350Wh/l)
Yksi akkukenno varastoi 896 Wh (wattituntia) sähköenergiaa. Tekemällä esim. 32 kennon 24V (25,6V / 1120Ah) akuston (8 kennoa sarjassa, 4 rinnan), saat varastoitua huimat 28,7 kWh sähköä! Se riittää jopa sähkölämmitteisen omakotitalon syksyn/kevään yökulutukseen. Ja taas päivällä aurinkopaneeleista akkujen lataus!
LiFePO4-akkukemia on huomattavan turvallista. Akut eivät syty palamaan tai räjähtele. Tärkeintä on käyttää akkuja oikein siitä syystä, etteivät ne tuhoudu käyttökelvottomiksi. LiFePO4-akun saa varmimmin “rikki”, kun purkaa sen liian tyhjäksi ja jättää sen tyjänä pitkäksi aikaa. Akkua ei myöskään saa yliladata, vaan jännitealueesta 2,5V – 3,65 on pidettävä kiinni! Akkuja ei myöskään saa ladata, kun niiden lämpötila on alle 0C. Varmimmin akusta huolehtii laadukas akunhallintapiiri, BMS (battery management system). Se huolehtii akun yksittäisten kennoryhmien (rinnankytketyt, samassa jännitteessä olevat kennot) jännitteistä. Pitää jännitteet myös keskenään tasapainossa (balanssissa). Yleensä BMS balansoi kennoryhmät latauksessa, latauksen loppuvaiheessa. Jos laturi lataisi ylijännitteeseen, BMS katkaisee latauksen. BMS katkaisee myös purun, kun yhdenkin akkukennon (kennoryhmän) jännite menee alle alarajan (2,5V). Lisäksi BMS suojaa oikosululta ja ylisuurilta lataus- ja purkuvirroilta (toki tällaisiin järeisiin akkusähköjärjestelmiin laitetaan myös sulakkeet, jotka varmemmin katkaisevat ylikuormitus- ja oikosulkutilanteissa)
Akkujen oikeanlainen käyttö myös pidentää niiden elinikää eli antaa niille enemmän lataussyklejä. Jotta akkukennolle saataisiin ne luvatut monta tuhatta lataus-purkusykliä, on turvallisinta jättää purkamatta kennoa edes 2,5V tasoon vaan pitää mieluummin alarajana vähintään 2,8V, jopa 3,0V. LiFePO4 akun jännite pysyy lähes loppuun saakka suht korkealla, yli 3V tasolla ja vasta aivan akun tyhjetessä jännite nopeasti laskee alle 3V ja siitä alaspäin. Toki purkujännite riippuu voimakkaasti myös purkuvirrasta. Valmistaja suosittelee, että akkua ei purettaisi alle 10% varauksen. Kuvista löydät akun purkukäyrät eri virroilla ja eri lämpötilassa! Jos akkukenno seisoo pitkiä aikoja käyttämättömänä, se kannattaa varastoida 30-50% varaustasossa. Huom: Tuote ei sisällä BMS-piiriä eikä minkäänlaista akunhallintapiiriä tai elektroniikkaa. Sellaisen hankkiminen on asiakkaan omalla vastuulla!
Tuote sisältää:
- 1 kpl Catl CB310 3.2V “Grade B” LiFePO4 akkukenno
- Yhdyskiskot akkujen sähköiseen rinnan- ja sarjaankytkentään
- Ruuvit kiskojen kiinnitykseen
Tekniset tiedot (Alustavat tiedot!):
- Malli Catl CB310
- Nimellinen kapasiteetti 280Ah
- Nimellisjännite 3,2V
- sisäinen impedanssi ≤0,25mΩ
- Suurin latausjännite 3,65 V
- Alin purkujännite (Cutoff voltage) 2,5V
- Suurin sallittu lataus- ja purkuvirta: 280A (1C)
- Sallittu kennolämpötila latauksessa: 0°C … 55°C
- Sallittu kennolämpötila purussa: -20°C … 55°C
- Varastointilämpötila:
- 1 kk -20°C … 45°C
- 12 kk 0°C … 35°C
- Massa (paino) 5420g ± 300g
- Ulkomitat:
- Leveys 173,7 ± 0.5mm
- Paksuus 72 ± 0.7mm (30-40% varaustasolla)
- Korkeus 207,5 ± 0.5mm (204,6 ± 0.5mm ilman napoja)
- Napojen etäisyys 123 ± 0.3mm
- Itsepurkautuminen ≤3% kuukaudessa
- Suojaelektroniikka: Ei ole! Älä missään nimessä oikosulje akkukennoa!
VAROITUKSET
- Akkua ladattaessa ja purettaessa on mitattava jännitettä, virtaa ja lämpötilaa
- Pidä akku poissa kuumista paikoista, tulesta, vahvoista hapoista ja emäksistä sekä muista korroosiota aiheuttavista ympäristöistä
- Älä oikosulje tai kytke akkua niin että napaisuus menee väärin päin
- Älä kytke sekaisin erikokoisia ja eri valmistajien akkukennoja
- Älä vaihingoita akkukennoa mekaanisesti – Kiellettyjä toimenpiteitä ovat mm. puodottaminen, iskeminen, lävistäminen tai purkaminen.
- Kun akkua ei käytetää pitkään aikaan, pidä varaus 30-50% tasolla, varastoi viileässä ja kuivassa paikassa.
- Käytä sähköä eristäviä kumihansikkaita, kun käsittelet akkukennoa.
- Lopeta akun käyttö välittömästi kun havaitset siinä elektrolyytin vuotoa, savua tai mekaanisen vaurion. Ota yhteys jälleenmyyjään!
Tuotteesta ei ole vielä arviointeja.